Kursinfo.

Ryggskolans program

Första gången:


  1. Ett samtal som förklarar kroppsbalans och muskler för att få tillgång till och förståelse för sitt personliga problem.
  2. En personlig test för varje deltagare med förklaring till vilka övningar som hjälper dig att få tillbaka din naturliga balans
  3. Inlärning av övningarna i grupp, med exakt förklaring vilken effekt de har.


Träning:


  • 60 min. Styrketräning och Stretching i form av gymnastik i kombination med andning.
  • 10 min. Paus med meditation som stresshantering och avslappning (fysiska återhämtningsperiod).
  • 20 min. Speciella stretchövningar och stärkande övningar.





Rör dig!

 

För mycket stillasittande kan leda till:

Värk i huvud, nacke och axlar, minskad blodgenomströmning till hjärnan, ischias, smärtor och domningar i benen, koncentrationssvårigheter, minskad, vitalitet och muskelinaktivitet.

 

Det är viktigt att belastningen på kroppen växlar under hela dagen:

Allt fler är beroende av datorn för att utföra sitt arbete. Det gör att fler arbetsuppgifter utförs sittande. Som en utgångspunkt bör du vara i rörelse 25 % av din arbetstid. Max 50 % av tiden bör du tillbringa sittande.

 


 

Utnyttja följande tips så ofta du kan:

 

  • Allt som du inte behöver göra sittande ska du göra stående. Stå upp när du öppnar din post eller pratar i telefonen. Passa även på att “Töja – Stretcha" emellanåt. En bra övning är att ställa dig upp och sätta dig ner lååångsamt på din stol, använd kroppens kraft som motstånd.
  • Istället för att ringa in till din kollega så går du till henne/ honom med ditt ärende. Detta skapar ett positivt rörelsemönster.
  • Att ha kontorsmaterial och pärmar med viktiga papper du behöver i ditt arbete utom räckhåll hjälper dig att komma i rörelse under arbetsdagen.
  • Att regelbundet under arbetsdagen ha små pauser och göra övningar för att avlasta ryggen. Speciellt framtagna övningar finns, dessa kan du lära dig på ryggskolan.
  • Växla ställning under dagen, utför en del av dina arbetsuppgifter stående vid ett högt skrivbord, det avlastar din rygg och stärker benen.
  • Att sittande försöka lösa ett problem blockerar hjärnan. Om du går fram och tillbaka på din arbetsplats stimulerar du hjärnan och du kommer snabbare och mer effektivt fram till en lösning.

Copyright @ All Rights Reserved